Kontakt: info@tretton.se

Trender i trycksaker

Nämn en sak det inte går trender inom! Inte mycket, och till och med inom trycksaker kommer det modeflugor och svärmar som sätter tendenser. Så, vilka trender ska man ta tillvara på om man vill trycka upp inbjudningskort eller sätta sin stämpel på papper och dylikt?

Med trycksaker kan du sprida ett budskap på kläder, på kort, på prylar eller på andra diverse föremål som du vill göra en personlig koppling till. Genom olika mjukvaruprogram som du kan ladda ned själv eller använda via leverantörernas sajter, kan du enkelt och effektivt åstadkomma en logga eller bild som kan sättas in i en mall eller göras efter eget tycke och smak på egentillverkad mall.

tryckta broschyrerTryck i trend

Det finns flera trender när du trycker på papper som kan vara värt att ha i åtanke.

  • Obestruket papper
  • Exklusiva tryckkonster såsom förgyllning eller små upplagor för att mottagaren ska känna sig utvald
  • Miljövänligt tänk och papper
  • Bomullspapper
  • Glittrigt papper eller folierande effekt

Att trycka på miljövänligt och återvunnet papper är en av de största trenderna som verkligen inte tycks avta. Satsa gärna på en brun yta och en skrovlig sådan som ger ett rustikt intryck. Att kombinera den rustika känslan med lyxtryckkonster som förgyllning och vacker font gör att det blir en tuff och elegant kontrast samtidigt.

Metaller och foliering

Det går en tydlig trend i metallisk inredning där man sätter in mässing, koppar, stål och aluminium i stommar, ramar och lamparmaturer m.m. Denna metalliska effekt har numera också letat sig in i tryckkonsten där antingen papper eller text samt bilder kan ge ifrån sig en skimrande effekt. För att inte få en alltför utmanande känsla i trycket kan det vara mycket snyggt att trycka upp text eller bild på en vit eller svart bakgrund, vilket ger en häftig men samtidigt minimalistisk känsla.

En viktig sak att tänka på är att olika färger kan uppträda på olika sätt eller framträda på olika vis beroende på vilket papper eller bakgrund du väljer. Prova dig fram innan du tar det slutgiltiga beslutet så att du är säker på att resultatet blir som du hade tänkt dig.