Missnöjda vid klädköp online

Allt fler handlar kläder på nätet och detta gör att de små företagen har svårt att hantera leveranser, vilket leder till missnöjda kunder. När kunderna blir missnöjda vänder de sig till nästa nätbutik och branschen är stenhård.

1163607-vector-clothes

Den ökande näthandeln har lett till att en större andel kunder blivit missnöjda, rapporterar Göteborgs-Posten. Många små företag kan inte hantera de växande volymerna och en undersökning visar att fyra av tio har stött på problem med leveranser i år. Detta innebär en fördubbling sedan förra året. Det som ställer till det mest för småföretagen är att många kunder utnyttjar fri returrätt och beställer flera färger eller storlekar av samma klädesplagg, för att sedan skicka tillbaka de plagg de inte vill ha. Det blir då problem med returen, vilket gör kunderna missnöjda.

Handla snabbt, bekvämt och billigt

När det kommer till att handla kläder på nätet är den viktigaste faktorn priset när man bestämmer vilken butik man ska vända sig till. Det är bland annat därför som nätbutiker som shestore.se har många kunder, för att de helt enkelt har bra priser. Några andra faktorer som är viktiga när man väljer butik är att det ska vara bekvämt att handla där och att man får sina varor snabbt, skriver ttela.se. En del väljer även onlinebutik baserat på att den erbjuder flera leveranssätt än ett. Om man upplever problem med näthandeln är det en stor majoritet som är redo att byta till en annan butik.

Tuff bransch

Med tanke på hur villiga konsumenterna är att byta nätbutik efter minsta missnöje, är klädhandeln på nätet en tuff bransch. Det råder stor konkurrens mellan företagen och den dyra jakten på kunder gör att många företag tappar i lönsamhet, skrivs det i DN. Och även om allt fler handlar sina kläder och skor på nätet, är det svårt för företag att ta sig in på marknaden.